Κυριακή 27 Ιανουαρίου 2013


ΕΡΩΤΑΣ
Έντονο  συναίσθημα  έλξης  και  επιθυμίας  που  ασκεί  στην  ψυχή  του  ανθρώπου  το  ωραίο.  Ο  σφοδρός  πόθος  για  προσέγγιση  και  απόλαυση  της  ομορφιάς
Ο  έρωτας  μπορεί  να  είναι  και  παιδαγωγικός,  όταν  αναπτύσσεται  αμοιβαία  έλξη  μεταξύ  του  ώριμου,    μορφωμένου  και   χαρισματικού   παιδαγωγού  και  του  γεμάτου  έφεση  για  μάθηση  νέου,  ο  οποίος  συνδέει  τον  παιδαγωγό  με  την  τελειότητα  και  έτσι  βοηθάει  την  παιδαγωγική  διαδικασία  και  αγωγή.
Χαρακτηριστικά  του  είναι  η  αμοιβαία  έλξη,  η  αγάπη  και  η  αφοσίωση,  η  εξιδανίκευση  του  σώματος,  του  πνεύματος,  της  ψυχής  και   της  συμπεριφοράς,  που  μπορεί,  όμως,  να  αποδειχθεί  με  τον  καιρό  πλαναίσθηση,   η  πλούσια  φαντασία,  που  εκφράζεται  με  καλλιτεχνικές  τάσεις,  η  κυκλοθυμία  στη  σκέψη  και  τη  συμπεριφορά,  αφού  συνδυάζει  τρέλα  και  φρονιμάδα,  μέθη  και  νηφαλιότητα,  και  η  αύξηση  του  ενδιαφέροντος  για  την  εξωτερική  εμφάνιση.
Η  σημασία  του  έρωτα  είναι  πρωτίστως  θετική.   α)  Στον  κοινωνικό  τομέα  καλλιεργεί  τον  αλτρουισμό  και  την  αγάπη,  προυποθέτει  και  οδηγεί  στην  ισότητα  των  δύο  φύλων,  εξασφαλίζει  τη  συνοχή  ανάμεσα  στους  ανθρώπους  και  συμβάλλει  στην  προσέγγιση  και  στο  πλησίασμα  του  ενός  προς  τον  άλλο.   Επιπλέον,  εξυπηρετεί  τη  φυσική  διαιώνιση   του  είδους.    β)  Στον   πνευματικό  τομέα  λειτουργεί  ως  πηγή  έμπνευσης  για  κάθε  είδους  καλλιτεχνική    και  πνευματική  δημιουργία,  αφού  κάνει  τον  άνθρωπο  να  συνειδητοποιήσει  και  να  διατυπώσει  καθαρότερα  και  ευκρινέστερα  ό,τι  αισθανόταν  πριν  συγκεχυμένα  και  γενικά  κινητοποιώντας  το  σώμα  και  το  πνεύμα  του  ανθρώπου  αποκαλύπτει  τη  διττή  υπόστασή   του.    γ)   Στον  ψυχικό  τομέα  αίρει  τη  μοναξιά  του  ανθρώπου  και  διευρύνει  τον  υπαρξιακό  του  χώρο,  τονώνει  την  αυτοπεποίθησή  του  και  καλλιεργεί  θετικά  συναισθήματα,  όπως  τη  χαρά,  την  αισιοδοξία,  τη  στοργή,  την  τρυφερότητα,  αναπτύσσει  και  εμπλουτίζει  την  προσωπικότητά  του  είτε  είναι  αυτός  που  βιώνει  τον  έρωτα  είτε  αυτός  που  τον  δέχεται  και  προσφέρει  συναισθήματα  ικανοποίησης  ανεξαίρετα  σε   όλους  τους  ανθρώπους.    δ)   Στον  ηθικό  τομέα  αναδεικνύει  τις  αρετές  και  τα  θετικά  στοιχεία  του  ανθρώπου,  διαπλάθει  αρμονικούς  και  ισορροπημένους  χαρακτήρες,  ηθικοποιεί  τον  άνθρωπο  καλλιεργώντας  υψηλά  ιδανικά  και  ευγενείς  στόχους  και  τελικά  οδηγεί  σε  ειρηνικές ,  δίκαιες  και  ευτυχισμένες  κοινωνίες.
Σε  ακραίες  περιπτώσεις,  όμως,  ο  έρωτας   εμφανίζει  και  αρνητικά  στοιχεία,  επειδή   θεωρείται  εγωιστικό  φαινόμενο,  αδυνατίζει  τη  λογική  και  την  ορθοφροσύνη,  ενισχύει  την  υποκρισία  για  να  πετύχει  αυτό  που  θέλει  και  εάν  αποτύχει  μπορεί  να  φτάσει  έως  και  το  μίσος.   Εάν    δε  βρίσκει  ανταπόκριση,  γεννά   το  αίσθημα  της  αγωνίας,  της  ανασφάλειας,  του  φόβου,  της  ζήλιας  και  της  αμφιβολίας  ή  οδηγεί  σε  πρόσκαιρο  ασκητισμό  με  συμπτώματα  τη  μοναξιά  και  την  απομόνωση.  Και  σίγουρα  δε  διατηρείται  αιώνια,  αφού  είτε  πεθαίνει  είτε  μετατρέπεται  σε  αγάπη.
Η  ενημέρωση  γύρω  από  το  θέμα  του  έρωτα  δεν  είναι  επαρκής  ούτε  ουσιαστική.  Αφ’ ενός  οι  γονείς  τις  περισσότερες  φορές  εκφράζουν    συντηρητικές  και  απαρχαιωμένες  ιδέες  με  αποτέλεσμα  να  πάσχει  η  ενημέρωση  των  νέων  και  να  οδηγούνται  σε  λανθασμένες  θέσεις.  Στην  εκπαίδευση,  εξ’ άλλου,  αν  και  υπάρχουν  ευκαιρίες  για  συζήτηση  γύρω  από  το  θέμα  σε  μαθήματα,  όπως  τα  λογοτεχνικά  κείμενα,  η  βιολογία,  η  ψυχολογία  και  άλλα,  δεν  αποτελεί  προτεραιότητα  στην  εκπαιδευτική  διαδικασία.  Ενώ   τα  μέσα  μαζικής  ενημέρωσης  και  η  σύγχρονη  κοινωνία  προβάλλουν  ως  πρότυπα  σχέσεων  επιφανειακές  και  όχι  ουσιαστικές  σχέσεις,  που  στηρίζονται  στον  ατομισμό,  την  ιδιοτέλεια,  την  υποκρισία  και  την  ανειλικρίνεια.  Ορισμένες  φορές,  μάλιστα,  τα  μέσα  μαζικής  ενημέρωσης  προβάλλουν  την  εκχυδαϊσμένη  μορφή  του  έρωτα.
Στην  εποχή   της  σύγχυσης  και  της  αντίφασης,  που  ζούμε,  είναι  αναγκαία  η  καθαρή  θέση  για  σημαντικά  και  καθοριστικά  για  την  ποιότητα  ζωής  του  ανθρώπου  θέματα.  Πρέπει,  λοιπόν,  να  γίνει  σαφές  ότι  οι  σχέσεις  των  νέων  είναι  σημαντικό  να  βασίζονται  στην  ειλικρίνεια,  την  αμοιβαιότητα  και  τη  φυσικότητα  και  να  είναι  απαλλαγμένες  από  τις  ακρότητες  του  μοντερνισμού  από  τη  μια  και  του  συντηρητισμού  από  την  άλλη.  Πρέπει  να  συνειδητοποιηθεί  ότι  ο  έρωτας  είναι  ανώτερη  πνευματική  και  ψυχική  εκδήλωση,  που  ολοκληρώνει  τον  άνθρωπο,  τον  κάνει  πλουσιότερο  συναισθηματικά  και  ικανότερο  να  μετέχει  ουσιαστικά  σε  κάθε  είδους  σχέση,  που  λαμβάνει  χώρα  στα  κοινωνικά  δρώμενα.   Για  να  επιτευχθούν  τα  παραπάνω  απαραίτητη  είναι  η  σωστή  ενημέρωση  από  αρμόδιους  φορείς :  α)  η  οικογένεια  είναι  υπεύθυνη  για  τη  διαπαιδαγώγηση  των  παιδιών  ώστε  να  διακρίνουν  το  αληθινό,  το  όμορφο  και  το  σύμφωνο  με  ανώτερες  αξίες  και  ιδανικά.  Μέγιστης  σημασίας,  βέβαια,  είναι  και  το  απτό  παράδειγμα  της  ίδιας,  εάν    προσφέρει  ουσιαστικές,  βαθύτερες  και  δημοκρατικές  σχέσεις  στα  μέλη  της.    β)   η  εκπαίδευση  σε  όλες  τις  βαθμίδες   μπορεί  να  προσφέρει  ευκαιρίες  για  σωστή  και  υπεύθυνη  ενημέρωση  τόσο  στα  πλαίσια  μαθημάτων  όσο  και  με  τη  δρομολόγηση  ειδικών  προγραμμάτων  ενημέρωσης  από  κατάλληλους  επιστήμονες.     γ)   η  πολιτεία    μέσω  των  μέσων  μαζικής  ενημέρωσης  μπορεί  να  ενημερώσει  για  ενδεχόμενους  κινδύνους  που  απειλούν  σωματικά  και  ψυχικά  τους  νέους  και  για  μέτρα  προφύλαξης  από  αυτούς.   Γενικά,  η  εφηβική  περίοδος  πρέπει  να  είναι  γεμάτη  με   καλλιτεχνικές,  αθλητικές,  φυσιολατρικές  ή  κοινωνικές  δραστηριότητες ,  που   αποτελούν  εξαίρετους  τρόπους  εκτόνωσης  της  συσσωρευμένης  ενέργειας   που   κάνει  την  εμφάνισή  της  στους  νέους.



                                                                                  ΠΑΛΛΗ    ΧΑΡΑ - ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου