ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
συνιστούν οι ιδιαίτερες
περιστάσεις / συνθήκες κατά τις
οποίες εκφωνείται ένας
λόγος ή για
τις οποίες γράφεται
ένα κείμενο.
Το επικοινωνιακό πλαίσιο
καθορίζει το περιεχόμενο
του λόγου ή του κειμένου
και κυρίως τη
γλώσσα, το ύφος,
τις προσφωνήσεις και
τον τίτλο του.
Τα συνηθέστερα είδη κειμένων
που καλούμαστε να
συνθέσουμε είναι : α) το άρθρο, β) η εισήγηση ( προσχεδιασμένος προφορικός
λόγος ), γ)
η επιστολή, δ)
ο λόγος / η ομιλία ε) ο διάλογος (σπανιότερα) και στ) η έκθεση
δοκιμιακού τύπου (
δοκίμιο αποδεικτικού χαρακτήρα )
Α. ΔΟΚΙΜΙΟ
Δεν υπάρχουν
ιδιαίτερα επικοινωνιακά δεδομένα.
Γράφεται σε γ’
ενικό ή
γ’ πληθυντικό ή α’ πληθυντικό
πρόσωπο. Στοχεύει να πείσει. Επομένως, επικρατεί
η αναφορική / λογική λειτουργία
της γλώσσας.
Δομή : Πρόλογος ( εισαγωγή
στο θέμα ) Κύριο
Μέρος ( θέση,
επιχειρηματολογία )
Επίλογος
( ανακεφαλαίωση, επαναδιατύπωση θέσης,
επισήμανση μιας πρότασης )
Β.ΑΡΘΡΟ
Δημοσιεύεται σε εφημερίδα
ή περιοδικό ( μαθητικό, τοπικό,
κ.α. ). Αφορμάται
από ένα επίκαιρο
γεγονός για να
το σχολιάσει ή
ερμηνεύσει. Έτσι, πραγματεύεται ένα
επίκαιρο θέμα γενικού
ενδιαφέροντος. Αποβλέπει στην
πειθώ ( επικρατεί η αναφορική
λειτουργία του λόγου ).
Το ύφος
είναι σοβαρό και
επιμελημένο ( αφού σ ’αυτό αναλύεται
ένα κοινωνικό πρόβλημα ),
ή άλλες φορές
χιουμοριστικό ή δραματικό.
Συνήθως, είναι συντομότερο
από το δοκίμιο. Δομή : Τίτλος
( στοχεύει στην προσέλκυση
του ενδιαφέροντος –
γνωρίσματά του είναι
οι ατελείς προτάσεις
με συχνή απουσία
του ρήματος ) . Πρόλογος
( περιέχει το θέμα
και συχνά την
αφόρμηση ). Κύριο
Θέμα ( παραθέτει
επαρκές αποδεικτικό υλικό
για να τεκμηριώσει
τις απόψεις μας ). Επίλογος ( δίνει έμφαση
σε κάποιο σημείο
ή αναφέρει προτάσεις
για την επίλυση
του προβλήματος ).
Γ. ΕΙΣΗΓΗΣΗ – ΟΜΙΛΙΑ – ΛΟΓΟΣ (προσχεδιασμένος προφορικός
λόγος )
Εκφωνείται σε
συνέδριο, ημερίδα, εκδήλωση
που οργανώνει ο
δήμος, το σχολείο,
κάποιος πολιτιστικός φορέας.
Συνήθως ζητείται από το
μαθητή να υποδυθεί
ρόλους που αρμόζουν
στη μαθητική του
ιδιότητα ( εκπρόσωπος του
μαθητικού συμβουλίου, μέλος
της Βουλής των
Εφήβων, απλός μαθητής,
άτομο που δραστηριοποιείται σε
πολιτιστικό φορέα, μέλος
μαθητικής ομάδας ) ή
να υποδυθεί ρόλους
άσχετους με την
ιδιότητά του αλλά
σχετικούς με την
κοινωνική πραγματικότητα (
πολιτικός ηγέτης, μέλος
μιας ανθρωπιστικής οργάνωσης,
κ.α. ). Αποτελείται από προσφώνηση του
ακροατηρίου ( πρόλογος ), κείμενο / περιεχόμενο της ομιλίας(
κύριο μέρος ), αποφώνηση του ακροατηρίου( επίλογος ).
Το ύφος μπορεί
να είναι επίσημο,
οπότε χρησιμοποιούμε γ’ ενικό
ή γ’ πληθυντικό (τυπικότητα
) αλλά
και φιλικό, οπότε
χρησιμοποιούμε α’ πληθυντικό ή β’
πληθυντικό πρόσωπο ( ζωντάνια, αμεσότητα ) . Δομή : Πρόλογος : α) χαιρετισμός προς
το ακροατήριο και β)
αναφορά στην αφορμή
εκφώνησης της ομιλίας ( δήλωση της
ιδιότητας του ομιλητή
και ανακοίνωση του
θέματος της ομιλίας ) Κύριο Μέρος : ανάπτυξη της
επιχειρηματολογίας ( α) διατύπωση των
σκέψεων , διαπιστώσεων ,
προτάσεων στο γ’ πρόσωπο
β) διάνθιση του
κειμένου της ομιλίας
με στοιχεία προφορικότητας : αποστροφές στο
κοινό, επικλήσεις στην
εμπειρία του, στις γνώσεις
του, στην ευαισθησία
του, χρήση του
α’ και β’
προσώπου, διατύπωση ερωτημάτων
) Επίλογος
: α) τονισμός ενός σημείου ( διαπίστωσης, πρότασης
) , β) διατύπωση συμπεράσματος , γ)
έκφραση ευχής ή
ελπίδας δ) διατύπωση
ευχαριστιών
Δ. ΕΠΙΣΤΟΛΗ Είναι κείμενο σύντομο
ή αναλυτικό με το οποίο
απευθυνόμαστε σε κάποιο
πρόσωπο φιλικό ή
επίσημο, ή ακόμα
σε κάποιον οργανισμό,
εταιρεία, σύλλογο, θεσμό.
Το ύφος μπορεί
να είναι α) οικείο ( αν απευθυνόμαστε
σε φιλικό μας
πρόσωπο με έντονα
τα στοιχεία προφορικότητας στο
λόγο ) με τη χρήση
του β’ ενικού
προσώπου, β) τυπικό και
επίσημο ( αν απευθυνόμαστε
σε πρόσωπα θεσμικά
του δημόσιου βίου,
σε μεγαλύτερους, σε
προέδρους συλλόγων ή οργανισμών )
με τη χρήση
του β’ πληθυντικού προσώπου, γ)
καταγγελτικό, αιχμηρό ( αν
σκοπεύουμε να στηλιτεύσουμε
ενέργειες ή συμπεριφορές ) με
τη χρήση του
β’ πληθυντικού προσώπου
και δ) παρακλητικό ( αν
στοχεύουμε στην υλοποίηση
κάποιου αιτήματος ) Σημ. επιτρεπτή
είναι και η
χρήση γ’ ενικού και γ’
πληθυντικού για να
διατυπώσουμε γνώμες γενικού
κύρους αλλά και
η χρήση του α’
ενικού, όταν γράφουμε ως
μονάδες. Δομή : Εισαγωγή : α) Ημερομηνία β)Προσφώνηση
γ)Δήλωση της
ταυτότητας / ιδιότητας του αποστολέα
και ανακοίνωση του
σκοπού σύνταξης της
επιστολής Κύριο
Μέρος : δ)
Παρουσίαση της επιχειρηματολογίας ( έκθεση του
προβλήματος, παρουσίαση συνεπειών ,
διατύπωση προτάσεων )
Επίλογος
: ε) Συγκεφαλαίωση ή Διατύπωση
συμπεράσματος στ) Έκφραση
εμπιστοσύνης στην πολιτεία / στις αρχές
ζ) Αποφώνηση ( επίσημη : με τιμή
, με εκτίμηση ή
ανεπίσημη : με αγάπη , με αισθήματα
φιλίας )
ΠΑΛΛΗ ΧΑΡΑ - ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου