Τρίτη 25 Σεπτεμβρίου 2012

ΕΚΘΕΣΗ


 ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
    EINAI  το  σύνολο των  τεχνολογικών  μέσων  -  έντυπων  και  ηλεκτρονικών  -  που  χρησιμοποιούνται  για  τη  μετάδοση  πληροφοριών,  ειδήσεων,  γνώσεων,  ιδεών  (μηνυμάτων )  σε  απεριόριστο  αριθμό  ανθρώπων  ( δεκτών )
ΔΙΑΚΡΙΝΟΝΤΑΙ  στα  έντυπα  μέσα ( περιοδικός  και  ημερήσιος  τύπος) και  στα  ηλεκτρονικά  μέσα ( ραδιόφωνο,  τηλεόραση,  διαδίκτυο).
 Δευτερευόντως  ονομάζονται  μέσα  μαζικής  επικοινωνίας,  αφού  εκτός  από  την  ενημέρωση/ πληροφόρηση  του  κοινού  παρέχουν  τη δυνατότητα  να  επικοινωνήσουμε  τόσο  με  το  ίδιο  το  μέσο / πομπό  όσο  και  με  άλλους  δέκτες ( ακροατές,  θεατές,  αναγνώστες )  με  διάφορους  τρόπους  και  με  στόχο  την  ανταλλαγή  μηνυμάτων ( ειδήσεων,  γνώσεων,  απόψεων ).
Η  ΔΥΝΑΜΗ  ΤΟΥΣ  προέρχεται  απ’  το  συνδυασμό  εικόνας,  λόγου  και  ήχου  αλλά  και  την  πρωτοφανή  τελειοποίηση  και  εξάπλωσή  τους.
ΤΑ  ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  των  έντυπων   Μ.Μ.Ε.                                                                                                                                           Ως  θετικά  αναφέρονται  η  ευρύτητα  της  ανάπτυξης  και  του  σχολιασμού  μιας  είδησηςοι  ευκαιρίες  που  δημιουργούν  για  πνευματική  αφύπνιση ( ενεργοποίηση  της  σκέψης,  της  μνήμης,  της  φαντασίας ),  η  δυνατότητα  που  παρέχουν  στο  δέκτη  να  προσαρμόζει  την  ανάγνωση  στους  δικούς  του  ρυθμούς,  η  πλήρης  κατανόηση  και  εμβάθυνση  στα  μηνύματα / πληροφορίες  που  δέχεται  ο  δέκτης,  η  συμβολή  τους  στη  γλωσσική  καλλιέργεια  του  δέκτη  χάρη  στον  επεξεργασμένο λόγο.                                                                                                       Ως  αρνητικά  αναφέρονται  η  αδυναμία  άμεσης  και  έγκαιρης  ενημέρωσης,  η  σκανδαλοθηρική  πρακτική  και  η   παραπληροφόρηση,  η  εξυπηρέτηση  ιδιοτελών  σκοπών   και  ο  αναπόφευκτος  αποπροσανατολισμός  του  κοινού.
ΤΑ  ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  των  ηλεκτρονικών  Μ.Μ.Ε.
Ως  θετικά  αναφέρονται  η  δυνατότητα  άμεσης  και  ταχύτατης  πληροφόρησης,  η  παραστατικότητα   και  η  ζωντάνια  στον  τρόπο  μετάδοσης  των  ειδήσεων (συνδυασμός  λόγου,  ήχου,  μουσικής  και  κινούμενης  εικόνας ),  η  αληθοφάνεια  με  την  οποία  παρουσιάζουν  τα  γεγονότα (απευθύνονται  στο  υποσυνείδητο  του  ανθρώπου ),  η  ευκολία  της  παρακολούθησης (συνδυασμός  ενημέρωσης,  ανάπαυσης  και  ψυχαγωγίας ),  η  δυνατότητα  να  παρέχουν  παιδεία (εκπαιδευτικά  προγράμματα ).                                                                                                                                                                                                                            
  Ως  αρνητικά  αναφέρονται  η  παθητικοποίηση  του  δέκτη (σωματική  και  πνευματική  αδράνεια ),  η  μαζικοποίηση  και  τυποποίηση  της  σκέψηςη  συμβολή  τους  στην  αποξένωση  των  ανθρώπων,  στον  υπερκαταναλωτισμό,  στο  στείρο  μιμητισμό  και  στην  υιοθέτηση  αρνητικών  προτύπων,  η  κακοποίηση  της  γλώσσας (ξενισμοί,  μη  επιμελημένες  διατυπώσεις  του  προφορικού  λόγου )
Η  ΠΡΟΣΦΟΡΑ  ΤΟΥΣ  ,  ανάλογα  με  τον  τρόπο  λειτουργίας  τους  σε  ποικίλους  τομείς  της  ανθρώπινης  ζωής  και  δραστηριότητας,  χαρακτηρίζεται  θετική  ή  αρνητικήΘετική  θεωρείται  η  προσφορά  τους :  α) στην  ενημέρωση ,  αφού  μεταδίδουν  έγκαιρα  και  έγκυρα  κάθε  είδους  μηνύματα,  πληροφορίες  και  ειδήσεις  ώστε  να  βοηθήσουν  τον  άνθρωπο  να  λύσει  πρακτικά,  καθημερινά  θέματα,  να  ενημερωθεί  για  ζητήματα  εθνικού  και  παγκόσμιου  ενδιαφέροντος  αλλά  και  να  γνωρίσει  τον  πολιτισμό  και  τον  τρόπο  ζωής  διαφορετικών  λαών.  Έτσι ,  συμβάλλουν  στην  εθνική  αυτογνωσία,  στη  διατήρηση  της  εθνικής  ταυτότητας  αλλά  και  στο  σεβασμό  του  διαφορετικού,  αφού  προωθούν  συναισθήματα  συμπάθειας  και  αλληλεγγύης  προς  τους  πολίτες  του κόσμου..   Και   ταυτόχρονα , αναπτύσσουν  την  οικουμενική  συνείδηση    καθιστώντας  σαφές  ότι  τα  προβλήματα  των  ανθρώπων  είναι  κοινά  και  απαιτούνται  κοινές  λύσεις.  β)στην   πολιτικοποίηση  του  πολίτη  ,αφού  δίνουν   περιεχόμενο  σε  πολιτικές  έννοιες,  ενημερώνουν  για  τις  πολιτικές  διαδικασίες  και  τους  αγώνες  για  την  κατάκτηση  ή  τη  διατήρηση  της  εξουσίας,  πληροφορούν  για  τα  κόμματα  και  τα  προγράμματά  τους,  για  τις  αποφάσεις  των  κυβερνήσεων  και  για  τις  διεθνείς  πολιτικές  εξελίξεις. Συμβάλλουν, δηλαδή,  στη  διαμόρφωση  της  άποψης  του  πολίτη  και  στην  αποκρυστάλλωση  της  γνώμης  του  για  τα  γεγονότα  της  δημόσιας  ζωής. Έτσι , ο  πολίτης  μπορεί  πλέον  να  εκφράσει  απόψεις,  να  διακηρύξει  ιδέες  και  να  υπερασπιστεί  πολιτικές  πεποιθήσεις.  Μπορεί , ακόμα, να  κρίνει  την  πολιτική  ηγεσία,  να  στηλιτεύσει  αυθαιρεσίες  της,  να  διατυπώσει  προτάσεις  για  τη  λύση  προβλημάτων,  να  διεκδικήσει  την  ικανοποίηση  δίκαιων  αιτημάτων  του  και  να  υπερασπιστεί  δικαιώματά  του.  Διαμορφώνουν  πολιτικό  ήθος  και  συμπεριφορά  και  με  αυτόν  τον  τρόπο  στηρίζουν  το  διάλογο  και  τη  δημοκρατία. γ) στην  κοινωνικοποίηση  του  ανθρώπου,  αφού  τον  εντάσσουν  στον  κόσμο  με  την  ενημέρωση  και  την  ευαισθητοποίηση  σε  ποικίλα  κοινωνικά  θέματα,  προωθούν  τη  συλλογικότητα,  αναδεικνύουν  τα  κοινωνικά  προβλήματα,  επαναπροσδιορίζουν  τους  κοινωνικούς  ρόλους,  τους  κανόνες  και  τις  αξίες. Τελικά,   συμβάλλουν  στη  συναδέλφωση  των  λαών  και  την  εδραίωση  της  παγκόσμιας  ειρήνης.  δ) στην  πνευματική  αναγέννηση  του  ανθρώπου,  αφού  τα  μορφωτικά  μηνύματα  που  εκπέμπουν,  το  εύρος  και  η  ποικιλία  των   γνωστικών  αντικειμένων  που  παρουσιάζονται  από  ειδικούς  επιστήμονες,  πνευματικούς  ανθρώπους  ή  καλλιτέχνες  αποτελούν  συνεχή  και  ανεξάντλητη  πηγή  γνώσης,  καταπολέμησης  των  προλήψεων,  των  δεισιδαιμονιών  και  κάθε  είδους  εθνικιστικών  και  ρατσιστικών  αντιλήψεων. Καλλιεργούν  την   κριτική  σκέψη,  την  πνευματική  εγρήγορση,  την  αυτογνωσία  και  τη  δημιουργική  φαντασία . Παράλληλα,  καλλιεργούν  και  διαμορφώνουν  τη  γλώσσα.  Δημιουργούν,  έτσι,  ολοκληρωμένες  προσωπικότητες  που  είναι  έτοιμες  να  προάγουν  τον  πολιτισμό,  τις  επιστήμες  και  τις  τέχνες. ε)  στην  ψυχαγωγία, δηλαδή  στη  διάπλαση  του  εσωτερικού  κόσμου  του  ανθρώπου  μέσα  από  την  έκφραση  του  ωραίου  σε  όλες  τις  μορφές  της  τέχνης ( εικαστικές,  τονικές,  μιμικές )  και  των  γραμμάτων,  την  προβολή  των  παραδόσεων,  των  ηθών  και  των  εθίμων  και  γενικότερα  τη  γόνιμη  αξιοποίηση  του  ελεύθερου  χρόνου  του  ανθρώπου στ) στην  ηθικοποίηση  και  ολοκλήρωση  της  προσωπικότητας  του  ανθρώπου  με  την  ανθρωπιστική  προσέγγιση  των   θεμάτων  που  τον  απασχολούν  και  τον  προσανατολισμό   σε  ηθικά  πρότυπα,  ιδανικά,  αρχές  και  αξίες. ζ) στην  ψυχολογική  ενίσχυση  του  ανθρώπου,  αφού  τον  απαλλάσσουν  από  το  άγχος  της  καθημερινότητας  και  καταπολεμούν  την  ανία  και  την  πλήξη  του. η) στην  οικονομική  ανάπτυξη  της  κοινωνίας  με  την  προσφορά  εργασίας  σε  πολλούς  ανθρώπους,  την  παρέμβαση  σε  οικονομικές  δραστηριότητες  μέσω  της  διαφήμισης  αλλά  και  την  προβολή  οικονομικών,  εμπορικών,  επαγγελματικών  θεμάτων  και  προβλημάτων  και  την  αναζήτηση  λύσεων. θ) στη  διαμόρφωση  υγιούς  εθνικής  συνείδησης  και  τη  διατήρηση  της  εθνικής  ταυτότητας,  στη  διαμόρφωση  οικουμενικής  συνείδησης  και  πνεύματος  κοσμοπολιτισμού,  στην  επικοινωνία  ,  γνωριμία  και  συναδέλφωση  των  λαών,   στην  προβολή  παγκόσμιων  προβλημάτων  και  στην  κινητοποίηση  των  ανθρώπων  για  την  κοινή  αντιμετώπισή  τους.
Αρνητική  θεωρείται  η  προσφορά  τους  α) στον  πολιτικό  τομέα,  όταν  βρίσκονται   υπό  τον  έλεγχο  της  εκάστοτε  εξουσίας  ή  προπαγανδίζουν  ιδεολογίες  ή  κόμματα. Τότε,  καταργούν  την  πολυφωνία,  αποτρέπουν  το  διάλογο  και  εκφυλίζουν  το  ρόλο  του  πολίτη  και  του  πολιτικού,  αφού  παραπληροφορούν,  συσκοτίζουν  την  αλήθεια  και  χειραγωγούν  την  κοινή  γνώμη. Επιβουλεύονται, έτσι ,  τη  δημοκρατία  και  καταστρατηγούν  τους  πολιτικούς  θεσμούς.  β) στον  κοινωνικό  τομέαόταν  αποτρέπουν  την  κοινωνικοποίηση  του  ανθρώπου  διαταράσσοντας  τις  διαπροσωπικές  του  σχέσεις,  όταν  υποβαθμίζουν  τη  σημασία  διαφόρων  κοινωνικών  προβλημάτων  και,  επομένως,  αδρανοποιούν  την  κοινή  γνώμη  και  όταν  προβάλλουν  λανθασμένα  πρότυπα  κοινωνικής  συμπεριφοράς ( βία,  εγκληματικότητα ),  κατασκευάζουν  και  επιβάλλουν  είδωλα. γ) στον  πνευματικό  τομέα,  όταν  ενημερώνουν  μονόπλευρα  με  αποτέλεσμα  την  άμβλυνση  της  κριτικής  ικανότητας  και  την  πνευματική  νωθρότητα,  όταν  προβάλλουν  με  υπερβολικό  τρόπο  ασήμαντα  θέματα  προκαλώντας  σύγχυση  στο  κοινό  για  λόγους  εντυπωσιασμού,  όταν  ενισχύουν  την  αμάθεια,  τις  προκαταλήψεις,  τις  προλήψεις  και  τις  δεισιδαιμονίες  φανατίζοντας  και  αναπτύσσοντας  ρατσιστικές  αντιλήψεις, όταν  συμβάλλουν  στην  υποβάθμιση  της  γλώσσας (προχειρότητα  στη  σύνταξη,  λανθασμένη  και  συνθηματολογική  χρήση  της  γλώσσας,  υπερβολική  χρήση  ξένων  όρων,  κυριαρχία  ήχου  και  εικόνας  στο  λόγο ). δ) στον  πολιτιστικό  τομέαόταν  παρέχουν  νόθη  ψυχαγωγία  με  προϊόντα  χαμηλής  ποιότητας (κίτρινος  τύπος )  ή  όταν  προωθούν  μια  μαζική  εμπορική  κουλτούρα  που  οδηγεί  σε  πολιτιστική  ισοπέδωση. ε) στον  ηθικό  τομέα,  όταν  προβάλλουν  ιδεολογήματα  που  διαβρώνουν  τα  ήθη (υλικός  ευδαιμονισμός,  δόξα κ.α. ) ή  όταν  εμπορευματοποιούν  τον  ανθρώπινο   πόνο  διαβρώνοντας  την  ηθική  συνείδηση  του  κοινού (αναισθησία  στον  πόνο  και  τη  δυστυχία  των  άλλων )ή  των  δημοσιογράφων (ανενδοίαστο  κυνήγι  της  αποκλειστικότητας) στ) στον  οικονομικό  τομέα,  όταν  ενισχύουν  τον  καταναλωτισμό  και  προβάλλουν  υλιστικά  πρότυπα  ζωής  ζ) στον  εθνικό / διακρατικό  τομέα,  όταν  συντηρούν  τον  άκρατο  εθνικισμόόταν  προβάλλουν  ξένα  πρότυπα  και  καλλιεργούν  την  ξενομανία  και  γενικά  όταν  υπονομεύουν  τις  διακρατικές  σχέσεις  με  την  προβολή  φανατικών  και  δογματικών  θέσεων  πάνω  σε  διεθνή  ζητήματα

ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ  ΓΙΑ  ΤΗ  ΣΩΣΤΗ  ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ  ΤΩΝ  ΜΜΕ
Οι  προϋποθέσεις  αυτές  σχετίζονται  τόσο  με  την  εποχή  όσο  και  με  το  άτομο. Συγκεκριμένα,  η  υγιής  λειτουργία  των  ΜΜΕ  απαιτεί   ύπαρξη  δημοκρατικού  πολιτεύματος (ελευθεροτυπία,  ελεύθερη  διακίνηση  ιδεών  και  έκφραση,  πολυφωνία,  γόνιμος  διάλογος,  απρόσκοπτη  ενημέρωση ),  τήρηση  του  κώδικα  δημοσιογραφικής  δεοντολογίας,  απαλλαγή  από  οικονομικές  ή  πολιτικές /κομματικές  εξαρτήσεις,  θέσπιση  νόμων  από  την  πολιτεία,  επιλογή  των  φορέων  των  ΜΜΕ  με  αξιολογικά  κριτήρια ( γενικότερη  παιδεία,  ειδικές  γνώσεις,  έλεγχος  των  πηγών  και  διασταύρωση  των  ειδήσεων,  σεβασμός  στη  νοημοσύνη,  την  αισθητική,  την  προσωπικότητα  του  δέκτη,  απαλλαγή  από  φανατισμό,  σκοπιμότητες  και  εμπάθειες,  τήρηση  του  κώδικα  επαγγελματικής  δεοντολογίας,  ήθος,  υψηλό  αίσθημα  ευθύνης,  κατανόηση  του  ρόλου  τους  ως  πνευματικών  ανθρώπων,  υπηρέτηση  της  ελεύθερης  έκφρασης,  της  δημοκρατίας  και  του  διαλόγου),  σωστή  αντιμετώπιση  των  ΜΜΕ  από  το  κοινό (κρίση  και  αξιολόγηση  των  ειδήσεων,  διασταυρωμένη  πληροφόρηση,  πολιτική  και  κοινωνική  συνείδηση,  άσκηση  πίεσης  για  αντικειμενική  ενημέρωση  και  αναβάθμιση  της  ποιότητας  των  προγραμμάτων )με τη  βοήθεια  της  οικογένειας,  του  σχολείου  και  των  πνευματικών  ανθρώπων.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ  είναι  η  μετάδοση  μηνυμάτων ( ειδήσεων,  γνώσεων,  ιδεών, απόψεων) από  έναν  πομπό  και  η  παράλληλη  πρόσληψή  του  από  κάποιο  δέκτη.  Η  διαδικασία  της  πληροφόρησης  προϋποθέτει  εκτός  από  τον  πομπό,  το  δέκτη  και  το  μήνυμα  και ένα  μέσο / δίαυλο (τύπος,  τηλεόραση,  ραδιόφωνο,  διαδίκτυο ).Δηλώνει  την  καταγραφή  και  συσσώρευση  πληροφοριών  και  την  άκριτη  αποδοχή  τους  από  το  δέκτη.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ  είναι  η  παροχή  πληροφοριών  για  τρέχοντα  ζητήματα  που  γνωρίζει  ο  δέκτης  ύστερα  από  γόνιμη  αξιοποίηση  και  αφομοίωση  του  πληροφοριακού  υλικού, δηλαδή  ύστερα  από  εμβάθυνση  και  κατανόησή  του.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ  είναι  το  προϊόν  της  πληροφόρησης,  τα  γνωστικά  στοιχεία  που  δίνει  ή  παίρνει  κανείς
ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ  είναι  η  κακή  πληροφόρηση ( μετάδοση  ανακριβών,  μονόπλευρα  διογκωμένων  ή  ψευδών  πληροφοριών  ή  απόκρυψη  άλλων  με  στόχο/ αποτέλεσμα  την  παραπλάνηση,  τη  σύγχυση  του  αποδέκτη ). Ωστόσο,  η   παραπλάνηση  μπορεί  να  γίνει  και  κατά  λάθος  ή  από  άγνοια  ή  για  την  προστασία  προσωπικών  δεδομένων  ή  για  λόγους  εθνικού/ δημόσιου  συμφέροντος.  Κυρίως,  όμως,  ο  όρος  παραπληροφόρηση  δηλώνει  υστεροβουλίααποδίδει   ταπεινά  ή  ύποπτα  κίνητρα  στον  πομπό.
ΜΕΘΟΔΟΙ  της  παραπληροφόρησης  είναι  η  έντεχνη  απόκρυψη  ή  και  παραποίηση  του  περιεχομένου (ολόκληρου  ή  μέρους ) της  είδησηςη  μονόπλευρη  παρουσίαση  μιας  είδησηςο  σκόπιμος  τονισμός  ή  η  σκόπιμη  υποβάθμιση  μιας  είδησης ( με  λεκτικούς  ή  με  οπτικούς  τρόπους ),  η  διαπλοκή  του  γεγονότος  με  το  σχόλιο  στην  είδηση.
 ΑΙΤΙΑ  της  παραπληροφόρησης: α)από  την  πλευρά  των  πομπών  είναι  η  εξυπηρέτηση  πολιτικών  και  κομματικών  σκοπιμοτήτωνοικονομικών  συμφερόντων  και  ιδιοτελών  σκοπών  των  σύγχρονων  ΜΜΕ,  των  κυβερνήσεων  και  των  πολιτικών  κομμάτων,  διαφόρων  οργανωμένων  ομάδων  ή  ορισμένων  δημοσιογράφων. β) από  την  πλευρά  των  δεκτών  αίτια  αποτελούν  η  έλλειψη  ευρύτερης  παιδείας  και  πνευματικής  καλλιέργειαςη  ηθικοπνευματική  κρίση  και  η ιδεολογική  σύγχυση  της  εποχής  μαςο  προσανατολισμός  του  σύγχρονου  ανθρώπου  σε  υλικές  αξίες  ,η  θεοποίηση  της  τεχνολογίας  και  ο  σύγχρονος  βιομηχανοποιημένος  τρόπος  ζωής.
ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ  της  παραπληροφόρησης  αποτελούν  η  υπονόμευση  της  δημοκρατίαςο  αποπροσανατολισμός  και  η  χειραγώγηση  του  κοινωνικού  συνόλου,  η  παθητικοποίηση,  η  αδράνεια  και  η  αδιαφορία  του  κοινού  και  των  ατόμων  και  ακολούθως  η  μαζοποίησή  τους,  η  δημιουργία,  διαιώνιση  ή  όξυνση  σοβαρών  προβλημάτων ( αδικίες,  ανισότητες,  συγκρούσεις,  οικονομική  κρίση,  κρίση  αξιών,  ρατσισμός,  εγκληματικότητα κ.α.  ),    η   αλλοίωση  της  εθνικής  ταυτότητας  και  τέλος,  ο  κλονισμός  των  διακρατικών  και  διαπροσωπικών  σχέσεων.
ΤΡΟΠΟΙ  ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ  της  παραπληροφόρησης  αποτελούν  α)τα  μ.μ.εμε  την  προϋπόθεση  να  παρέχουν  σφαιρική,  ολόπλευρη  και  αντικειμενική  πληροφόρηση  με  σεβασμό  στο  κοινό. Απαραίτητη  είναι  και  η  ολόπλευρη  παιδεία  και  η  ανώτερη  μόρφωση  των  δημοσιογράφων,  το  ήθος  και  η  υπευθυνότητά  τους  και  η  τήρηση  του  κώδικα  επαγγελματικής  δεοντολογίας  με  συνέπεια.  β) η  πολιτεία  με  την  προϋπόθεση  να  προασπίζει  το  δημοκρατικό  πολίτευμα,  δηλαδή  να  θεσπίζει  νόμους  για  τη  σωστή  λειτουργία  των  μ.μ.ε.  και  να  ελέγχει  την  εφαρμογή  των  κανόνων  δημοσιογραφικής  δεοντολογίας.  Χρέος  της  πολιτείας  είναι,  ακόμα,  να  αναβαθμίσει  το  βιοτικό  και  μορφωτικό  επίπεδο  του  λαού,  ώστε  αυτός  να  αντιστέκεται  σε  κάθε  μηχανισμό  παραπληροφόρησης. γ) οι  φορείς  αγωγής  (η  οικογένεια  και  το  σχολείο ) που  οφείλουν  να  μεριμνούν  για  την  πνευματική  και  ηθική  καλλιέργεια  των  παιδιών  και  να  παρέχουν  ανθρωπιστική  παιδεία  ώστε  να  αναπτύσσεται  η  κριτική  ικανότητα , να  καλλιεργείται  η  κοινωνική  συνείδηση  και  να  ενισχύεται  ο  διάλογος   δ) η  πνευματική  ηγεσία  που  οφείλει  να  καταγγέλλει  με  θάρρος  και  παρρησία  φαινόμενα  κακής  πληροφόρησης  αλλά  και  να  συμμετέχει  ενεργά  στη  λειτουργία  των  μ.μ.ε.  ώστε  να  ενημερώνουν  και  να  προβληματίζουν  το  κοινό  για  την αλήθεια  των  πραγμάτων.                                                            ε)κάθε  άτομο,  εάν  επιδιώκει  την  πνευματική  και  ηθική  καλλιέργειατην  άσκηση  της  κρίσης  του,   το  αμείωτο  ενδιαφέρον  του  για  τα  παγκόσμια  οικονομικά,  κοινωνικά  και  πολιτικά  θέματα .

ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ  είναι  η  με  κάθε  μέσο  συστηματική  προσπάθεια  επηρεασμού  της  κοινής  γνώμης  με  τη  διασπορά  πληροφοριών,  επιχειρημάτων,  φημών,  μισοαληθειών  ή  ψευδών. Είναι  πάντα  σκόπιμη , ώστε  να  επηρεάσει  τις  προθέσεις  και  τη  δράση  του  κοινού  σύμφωνα  με  τις  επιδιώξεις  του  προπαγανδιστή.
ΜΟΡΦΕΣ                                                                                             ανάλογα  με  το  περιεχόμενό  της-  η  πολιτική,  η  κοινωνική,  η  θρησκευτική,  η  εθνική/εθνικιστική,  η  εμπορική
( διαφήμιση ),  η  επιστημονική  και  γενικότερα  η  ιδεολογική.
                                                                                                                                                               ΦΟΡΕΙΣ  της  μπορεί  να  είναι:  φορείς  εξουσίας ( πολιτικοί  και  στρατιωτικοί  ηγέτες,  κυβερνήσεις,  πολιτικά  κόμματα ),  κοινωνικές  ομάδες ( σύλλογοι,  σωματεία ),  θρησκευτικοί  ηγέτες  και  εκκλησιαστικές  οργανώσεις,  φορείς  αγωγής ( οικογένεια,  σχολείο ),  μ.μ.ε., η  πνευματική  ηγεσία ( διανοούμενοι,  κριτικοί,  επιστήμονες,  καλλιτέχνες )
                                                                                                                                                                             ΜΕΘΟΔΟΙ  της  προπαγάνδας: α) ο  αυθαίρετος,  άδικος  και  αναπόδεικτος  λόγος, β) ο  υβριστικός  λόγος,  η  συκοφαντία  και  η  δαιμονοποίηση,  γ) η  υποπληροφόρηση  και  η  παραπληροφόρηση , δ) η  καταιγιστική  επανάληψη, ε) η  σκόπιμη  διαπλοκή  γεγονότος  και  σχολίου  στην  είδηση, στ) η  κινδυνολογία  και  η  συνθηματολογία, ζ) η  λεξιμαγεία  και  η  ωραιολογία, η) η  φημολογία, θ) η  χρήση  λόγου,  ήχου,  εικόνας  προς  χάριν  εντυπωσιασμού  και  έγερσης  συναισθημάτων,ι) το  οικείο  και  φιλικό  ύφος  και  ο  γλυκός  ή, αντίθετα , έντονος  τόνος  της  φωνής.
ΑΙΤΙΑ  ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑΣ                                                                                                                Από  πομπούς:α) η  εξυπηρέτηση  συμφερόντων  και  σκοπιμοτήτων,       β) η  ικανοποίηση  προσωπικών  φιλοδοξιών,  γ) ο  φανατισμός,  οι  προκαταλήψεις  και  οι  ιδεοληψίες,  δ)η  διαπλοκή  μ.μ.ε.  και  φορέων  εξουσίας,    ε) η  έλλειψη  πραγματικής  δημοκρατίας ,στ) η  κρίση  αξιών.  Από  δέκτες: α) η  αποτελεσματικότητα  των  μηχανισμών  και  των  μεθόδων  των  προπαγανδιστών,  β)  η  έλλειψη  παιδείας  και  άρα  κριτικής  σκέψης ,γ) ο  καταναλωτισμός  και  η  θεοποίηση  του  χρήματος, δ) η  τυφλή  προσκόλληση  στην  ειδίκευση, ε) η  πολυπλοκότητα  των  σύγχρονων  κοινωνιών  και  οι  έντονοι  ρυθμοί  ζωής, στ) η  αστικοποίηση  των  σύγχρονων  κοινωνιών
                                                                                                     ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ  ΤΗΣ  ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑΣ: α) στον  πνευματικό- ηθικό  τομέα  πλήττεται  η  ελευθερία  σκέψης  και  έκφρασης,  αμβλύνεται  η  κριτική  ικανότητα,  επέρχεται  αποπροσανατολισμός,  μαζοποίηση  και  χειραγώγηση  της  κοινής  γνώμης. β) στον  κοινωνικό  τομέα  αποπροσανατολίζεται  ο  άνθρωπος  από  τα  πραγματικά  προβλήματα  και  καταστρέφεται  η  κοινωνική  ενότητα  και  ομαλότητα,  αφού  παρουσιάζονται  φαινόμενα  είτε  παθητικοποίησης  και  αδιαφορίας  είτε  μαζικής  υστερίας  και  παροξυσμού. γ) στον  πολιτικό  τομέα  υπονομεύεται  η  δημοκρατία,  αφού  εμποδίζεται  ο  προσωπικός  πολιτικός  λόγος,  η  νηφάλια  κρίση,  ο  έλεγχος  της  εξουσίας  και  οι  προτάσεις δ) στον  οικονομικό- υλικό  τομέα  επιβάλλονται  υλιστικά  πρότυπα  και  ευνοείται  ο  καταναλωτισμός. ε) στον  πολιτιστικό  τομέα  εκφυλίζονται  οι  τέχνες  και  τα  γράμματα  και η  επιστήμη  μετατρέπεται  σε  πειθήνιο  όργανο   στ) στον  εθνικό/διεθνικό  τομέα  προκαλείται  μισαλλοδοξία,  δημιουργούνται  εντάσεις  και  υπονομεύεται  η ειρήνη.
                                                                                                        ΤΡΟΠΟΙ   ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ  ΤΗΣ  ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑΣ:
Ο  σύγχρονος  άνθρωπος  μπορεί  να  αντισταθεί  με  τρόπους  ανάλογους  με  αυτούς  που  τον  βοηθούν  να  αμυνθεί  ενάντια  στην  παραπληροφόρηση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΗ  ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑ
Eίναι  το  σύνολο  των  κανόνων,  των  αρχών  που  ρυθμίζουν  τον  τρόπο με  τον  οποίο  πρέπει  να  φέρονται  οι  δημοσιογράφοι,  ιδίως  τη  συμπεριφορά  και  τις  επιτρεπόμενες  μεθόδους  κατά  την  άσκηση  των  επαγγελματικών  τους  καθηκόντων.
Στοχεύει  α) στο  να  επαναβεβαιώσει  και  να  διασφαλίσει  τον  κοινωνικό  ρόλο  του  δημοσιογράφου  στις  νέες  συνθήκες  της  παγκοσμιοποίησης , της  επικοινωνίας  και  της  αυξημένης  εμβέλειας  και  επιρροής  των  μ.μ.ε,  β) στο  να  αποθαρρύνει  κάθε  απόπειρα  κρατικού  ή  άλλου  επηρεασμού   με  τον  αυτοκαθορισμό  κανόνων  υπεύθυνης  επαγγελματικής  λειτουργίας γ) στο  να  κατοχυρώσει  την  ελευθερία  της  πληροφόρησης  και  της  έκφρασης,  την  αυτονομία  και  την  αξιοπρέπεια  του  δημοσιογράφου  και  να  θωρακίσει  την  ελευθεροτυπία  προς  όφελος  της  δημοκρατίας  και  της  κοινωνίας.


ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ( internet )
Eίναι  ένα  παγκόσμιο  δίκτυο  πληροφοριών,  αφού  ενώνει  υπολογιστές  και  δίκτυα  που  είναι  εγκατεστημένα  σε  πανεπιστήμια,  βιβλιοθήκες,  επιχειρήσεις,  νοσοκομεία,  κρατικούς  οργανισμούς,  ερευνητικά  ινστιτούτα,  μέσα  μαζικής  ενημέρωσης,  και  άλλους  οργανισμούς.                                        Η  πρόσβαση  στις  πληροφορίες  επιτυγχάνεται  με  τη  χρήση  ηλεκτρονικών  υπολογιστών,  εφοδιασμένων  με  τα  κατάλληλα  προγράμματα. Οι  συνδέσεις  γίνονται  με  τη  χρήση  επίγειων  ή  δορυφορικών  συνδέσεων.
ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ  ΑΠΟ  ΤΗ  ΧΡΗΣΗ  ΤΟΥ  ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ                                              
Θετικά,
α) στον  πολιτικό/ κοινωνικό  τομέα  συμβάλλει  στην  κοινωνικοποίηση  των  ατόμων,  παρέχει  κοινωνικές  υπηρεσίες,  επιτρέπει  την  αναβάθμιση  της  δημόσιας  διοίκησης,  συμβάλλει  στη  διεύρυνση  της  δημοκρατίας,  βστον  πνευματικό/ πολιτιστικό  τομέα  επιτρέπει  τη  γρήγορη  και  εύκολη  μετάδοση  γνώσεων  και  ανταλλαγή  πληροφοριών  και  άρα  την  ανάπτυξη  της  κριτικής  ικανότητας  των  ατόμων,  διευκολύνει  την  επικοινωνία  και  τη  συνεργασία  ειδικών/ επιστημόνων  με  αποτέλεσμα  την  επιστημονική  και  τεχνολογική  εξέλιξη,  παρέχει  νέες  δυνατότητες  στην  εκπαίδευση,  πραγματοποιεί  πολιτιστικές  ανταλλαγέςφέρνει  το  ευρύ  κοινό  σε  άμεση  επαφή  με  την  τέχνη  και  τα  πολιτιστικά  δρώμενα  και  προσφέρει  νέους  τρόπους   ψυχαγωγίας. γ) στον  οικονομικό/ επαγγελματικό  τομέα  συμβάλλει  στην  παγκοσμιοποίηση  της  αγοράς,  δημιουργεί  νέες  συνθήκες  στην  αγορά  και  στο  χώρο  εργασίας,  παρέχει  υπηρεσίες  με  πολύ  χαμηλό  κόστος,  δ) στον  εθνικό/διεθνικό  τομέα  καταργεί  τα  εθνικά  σύνορα, αναπτύσσει  οικουμενική  συνείδηση  και  επιτρέπει  τη  διεθνοποίηση  προβλημάτων  και  άρα  πιέζει  τους  υπεύθυνους  για  επίλυσή  τους.
Αρνητικά,
α) στον  πολιτικό/ κοινωνικό  τομέα  η  πολύωρη  ενασχόληση  με  το  διαδίκτυο επιφέρει  την  αποξένωση  των  ανθρώπων  και  τον  περιορισμό  των  διαπροσωπικών  σχέσεων,  περιορίζει  την  κοινωνικότητα  των  ανθρώπων,  προάγει  φαινόμενα  κοινωνικής  νοσηρότητας  εξ’ αιτίας  της  διακίνησης  ανεξέλεγκτου  υλικού  και  ελλείψεων  στο  νομοθετικό  πλαίσιο,  εμφανίζει  νέες  μορφές  εγκληματικότητας  και  υπονομεύει  τη  δημοκρατία  με  την  ασύδοτη  εκμετάλλευση  προσωπικών  δεδομένων,  τη  διασπορά  ψευδών  ειδήσεων  και  την  αδυναμία  των  κρατούντων  να  προστατέψουν  τους  πολίτες. β) στον  πνευματικό/ πολιτιστικό  τομέα  προσφέρει  τεράστιο  όγκο  πληροφοριών  με  αποτέλεσμα  να  είναι  αδύνατος  ο  έλεγχός  τους,  εθίζει  στην  παθητικοποίηση,  στην  άμβλυνση  της  κριτικής  ικανότητας  και  στην  απομάκρυνση  από  άλλες  πηγές  γνώσης  με  αποτέλεσμα  τον  κίνδυνο  μαζοποίησης  και  χειραγώγησης  ατόμων  αλλά  και  λαών.  Απειλεί  την  ατομική  ελευθερία  εξ’ αιτίας  του  κινδύνου  παραβίασης  προσωπικών  δεδομένων,  οδηγεί  στην  απομάκρυνση  από  την  παράδοση  και  τις  πνευματικές  αξίες,  στη  συρρίκνωση  και  αλλοίωση  των  εθνικών  γλωσσών  και  στην  πολιτιστική  ομοιομορφία.  Τέλος,    προσφέρει  νόθη  ψυχαγωγία  γ) στον  οικονομικό/ επαγγελματικό  τομέα  ενέχει  τον  κίνδυνο  της  αύξησης  της  ανεργίας  και  περιστολής  των  εργασιακών  δικαιωμάτων  και  ενισχύει  τον  καταναλωτισμό,  δ) στον  ψυχοσωματικό  τομέα  εμφανή  είναι  σοβαρά  σωματικά  προβλήματα  που  δημιουργούνται  από  την  καθήλωση  στην  οθόνη  του  υπολογιστή  αλλά  και  άγχος,  ανησυχίαανασφάλεια  και  φόβο  στα  άτομα  που  δεν  είναι  μυημένα  στις  νέες  τεχνολογίες.
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ  ΓΙΑ   ΤΗ   ΣΩΣΤΗ    ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ  ΤΟΥ 
α) η  πολιτεία  πρέπει  να  ρυθμίσει  νομοθετικά  τη  λειτουργία  του  διαδικτύου  ώστε  να  προφυλάσσονται  τα  προσωπικά  δεδομένα,  να  κατοχυρώνονται  τα  πνευματικά  δικαιώματα,  να  πραγματοποιούνται  με  ασφάλεια  συναλλαγές,  να  προστατεύονται  ιδιαίτερα  οι  ανήλικοι  από  επιζήμιο  υλικό .Πρέπει , εξάλλου, να  λάβει  μέτρα  για  τον  εκδημοκρατισμό  του  διαδικτύου, ώστε  να  χρησιμοποιείται  ελεύθερα,  να  εισαχθεί  στην  εκπαίδευση  και  τις  δημόσιες  υπηρεσίες  και  όλοι  να  είναι  γνώστες  της  χρήσης  του. β) ο  χρήστης  πρέπει  να  ελέγχει  τις  πληροφορίες  και  να  χρησιμοποιεί  ορθολογικά  το  διαδίκτυο  ώστε  να  μη  βλάπτεται γ) το  σχολείο  οφείλει  να  παρέχει  ανθρωπιστική  παιδεία   και  πολύπλευρη  καλλιέργεια  στους  νέους  και  να  αναπτύσσει  την  κριτική  τους  ικανότητα  αλλά  και  να  παρέχει  ειδικές  γνώσεις  για  την  ηλεκτρονική  τεχνολογία δ) η  οικογένεια  οφείλει  να  προστατεύει  τα  παιδιά  από  τους  κινδύνους  του  διαδικτύου  και  να  τα  παρακινεί  και  σε  άλλες  ασχολίες  που  ολοκληρώνουν  την  προσωπικότητά  τους.
Τελικά,  το  διαδίκτυο  αποτελεί  επανάσταση  στο  χώρο  της  πληροφορίας  και  της  επικοινωνίας: η  στάση  του  δέκτη  είναι  πιο  ενεργητική ( αμφίδρομο  μαζικό  μέσο  επικοινωνίας ),  υπάρχει  η  δυνατότητα  για  πολλές  και  διαφορετικές  μορφές  επικοινωνίαςπρόσβαση  σ’ αυτό  έχουν  μόνο  όσοι  διαθέτουν  τις  απαραίτητες  γνώσεις,  την  ανάλογη  τεχνολογική  κατάρτιση,  τον  κατάλληλο  εξοπλισμό  και  τη  σχετική  οικονομική  δυνατότητα,  παρέχει  τεράστιο  όγκο  πληροφοριών  αλλά  χωρίς  έλεγχο  και  ανώνυμα,  έχει  περισσότερο  διεθνή  και  παγκόσμιο  χαρακτήρα  ( δε  σέβεται  σύνορα  και  κυβερνήσεις )  και  συχνά  κακοποιεί  τη  γλώσσα. Η  προσφορά  του,  δηλαδή, θα  εξαρτάται  κάθε  φορά  από  τη  χρήση  του.

ΚΟΜΙΚΣ
Είναι  σειρές  ασπρόμαυρων  ή  έγχρωμων  σκίτσων  που  διηγούνται  ιστορίες  ποικίλου  περιεχομένου  και  είτε  δημοσιεύονται  σε  εφημερίδες  και  περιοδικά-  σε  συνέχειες  ή  ως  αυτοτελείς  ιστορίες -                          είτε  αποτελούν  ανεξάρτητες  εκδόσεις.  Τα  σκίτσα  είναι  συνήθως  τοποθετημένα  σε  οριζόντια  διάταξη,  ενώ  οι  λεζάντες,  όποτε  υπάρχουν ,  είναι  ενταγμένες  μέσα  σε  κάθε  σκίτσο.
ΤΟ  ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ  ΤΟΥΣ  σχετίζεται  με  θεμελιακές  σχέσεις  ζωής  και  προβάλλει  αξίες  όπως  ο  ηρωισμός,  η  φιλία,  η  αγάπη  για  τη  φύση  ή  την  πατρίδα,  η  αξιοπρέπεια  κ.α.  που  μοιάζουν  σαν  αιώνιες  αλήθειες.  Παίζει  το  ρόλο  ενός  φίλτρου  μέσα  από  το  οποίο  βλέπουμε  την  πραγματικότητα.  Γίνεται  αποδεκτό – κυρίως  από  τα  παιδιά -  γιατί  αγγίζει  την  πραγματικότητα  και  παρουσιάζει  την  πραγματικότητα  βασιζόμενο  στο  σχήμα  αντίθεσης  καλού- κακού.                   Συχνά  τα  θέματα  διακωμωδούνται.
ΟΙ  ΗΡΩΕΣ  στα  κόμικς  διακρίνονται  σε  καλούς  και  κακούςτοποθετούνται  σε  έναν  εξωπραγματικό  κόσμο  και  διαθέτουν  υπερφυσικές  ικανότητες  και  δυνάμεις. Άλλοτε  πάλι  είναι  ζώα  ή  και  άψυχα  που  έχουν  ανθρώπινες  ιδιότητες.  Προβάλλουν  κλασικούς  ανθρώπινους  τύπους  που  προσαρμοσμένοι  στις  σύγχρονες  καταστάσεις  ζωής  εκφράζουν  τα  προβλήματα  της  κοινωνίας  και  της  εποχής  μας  και  λειτουργούν  ως  πρότυπα  μίμησης  ή  αποφυγής.
Η  ΓΛΩΣΣΑ  ΤΟΥΣ  είναι  απλή,  καθημερινή,  με  λακωνικές  εκφράσεις  και  άρα  απόλυτα  κατανοητή.  Συχνά,  όμως,  είναι  φτωχή,  απλοϊκή  και  κωδικοποιημένη,  οπότε  δεν  ευνοεί  τη  γλωσσική  ανάπτυξη  του  αναγνώστη.
Η  ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΗ  ΤΟΥΣ  ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ  φαίνεται  να  είναι  περιορισμένη (κυρίαρχη  η  εικόνα,  ελλειπτικός  λόγος )  αλλά  τα  μηνύματα  περνούν  στα  παιδιά  με  λανθάνοντα  τρόπο  ενισχύοντας  την  αποτελεσματικότητά  τους.
Η  ΤΑΧΥΤΗΤΑ  ΔΙΑΔΟΣΗΣ  ΤΟΥΣ  οφείλεται   στο  ότι  αποτελούν   προϊόν μαζικής  κουλτούρας  και  επομένως  εκφράζουν  τα  χαρακτηριστικά  της  εποχής  τους,  απευθύνονται  στο  μυαλό  και  τη  φαντασία  και  καλύπτουν  πλήθος  αναγκών ( ψυχαγωγικές,  αισθητικές,  μορφωτικές,  παιδαγωγικές ).  Ακόμη,  είναι  εύληπτα  και  προσιτά  σε  όλους  ανεξάρτητα  από  μορφωτικό,  κοινωνικό,  οικονομικό  επίπεδο,  φύλο,  καταγωγή κ.α.  ενώ  οι  τεχνικές  που  χρησιμοποιούν ( εικόνα,  χρώμα,  εκλαϊκευμένος  λόγος,  χιούμορ )  τα  κάνουν  ιδιαίτερα  αγαπητά  τόσο  στα  παιδιά  όσο  και  στους  μεγάλους.
ΛΟΓΟΙ    ΓΙΑ  ΤΟΥΣ  ΟΠΟΙΟΥΣ  ΑΡΕΣΟΥΝ  ΣΤΑ  ΠΑΙΔΙΑ
α)  κύριο  μέσο  μετάδοσής  τους  είναι  η  εικόνα  β) είναι  εντυπωσιακά  και  περιέχουν  έντονη  δράση  γ)  δεν  κουράζουν  ,  αφού  ο  λόγος  τους  είναι  σύντομος,  λιτός  και  περιεκτικός  και  η  πλοκή  απλή  δ)  γοητεύουν,  αφού  προβάλλουν  ηρωικούς  χαρακτήρες  ε) ταιριάζουν  στην  παιδική  ψυχολογία,  αφού  έχουν  έντονο  το  στοιχείο  του  χιούμορ,  το  υπερφυσικό  και  παραμυθικό  στοιχείο   στ)  παρέχουν  ψυχαγωγία  στον  ελεύθερο  χρόνο  τους
ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ  ΤΩΝ  ΚΟΜΙΚΣ
Όταν  είναι  ποιοτικά,  δηλαδή  έργα  πραγματικών  δημιουργών  που  διαθέτουν  γόνιμη  φαντασία,  αντίληψη,  γνώσεις,  καλλιτεχνικές  ικανότητες  επιδρούν  θετικά: α) αναπτύσσουν  τις  πνευματικές  ικανότητες ( φαντασία,  παρατηρητικότητα,  σκέψη ) β) μεταδίδουν  αξίες  και  προβάλλουν  ηθικά  πρότυπα  στους  νέους  γ)  παρέχουν  γνώσεις  και  έτσι  αναπτύσσουν  τη  φιλομάθεια  δ)  καλλιεργούν  την  αίσθηση  του  χιούμορ  και  γενικά  το  συναισθηματικό  κόσμο  του  ατόμου  ε)  αποτελούν  μέσο  γνήσιας  ψυχαγωγίας  και  δημιουργικής  αξιοποίησης  του  ελεύθερου  χρόνου  στ)  συμβάλλουν  στην  κοινωνικοποίηση  του  ατόμου  και  ζ)  καλλιεργούν  την  αισθητική  του.
Αντίθετα,  όταν  αυτά  στερούνται  ποιότητας  όσον  αφορά  την  αισθητική  ή  το  περιεχόμενό  τους,  επιδρούν  αρνητικά: α)  οδηγούν  σε  πνευματική  αδράνεια  β)  απομακρύνουν  από  την  πραγματικότητα  και  δημιουργούν  ψευδαισθήσεις  και  αφελείς  εντυπώσεις  γ)  τραυματίζουν  την  παιδική  ψυχή  με  την  προβολή  της  βίας,  της  επιθετικότητας  και  γενικά  αντικοινωνικών  προτύπων  συμπεριφοράς  δ)  μεταφέρουν  κακής  ποιότητας  γλώσσα  με  αποτέλεσμα  τη  γλωσσική  ένδεια  ε)  διαστρεβλώνουν  την  ιστορίαενισχύουν  προκαταλήψεις  και  στερεότυπα,  διαιωνίζουν  ρατσιστικές  αντιλήψεις  και  προβάλλουν  ξενόφερτα  πρότυπα  που  ενισχύουν  τον  κίνδυνο  ξενομανίας  και  αλλοίωσης  της  πολιτιστικής  ταυτότητας  στ)  η  υπερβολική ,  συνεχής  και  παθητική  ανάγνωσή  τους  ,  οδηγούν  το  άτομο  στην  αποχαύνωση  και  την  αποκοπή  από  τον  κοινωνικό  περίγυρο,  την  αποπολιτικοποίησή  του  και  την  αυτοπεριθωριοποίησή  του.

REALITY     SHOWS

Είναι  τηλεοπτικές  εκπομπές  με  έντονο  το  στοιχείο  του  θεάματος.       Συνήθως,  έχουν  μία  από  τις  ακόλουθες  μορφές:                                                                               α) σόους-διαγωνισμοί  για  ταλέντα  μουσικής,  ηθοποιίας,  χορού,  μόδας                       β) παιχνίδια  συνύπαρξης  με  άγνωστους  ή  επιβίωσης  σε  ένα  συγκεκριμένο χώρο                                                                                                     γ) εκπομπές  που  παρουσιάζουν  ιστορίες  της  καθημερινότητας  απλών        ανθρώπων
ΑΙΤΙΑ  ΓΙΑ  ΤΗ  ΔΙΑΔΟΣΗ  ΤΩΝ  REALITY  SHOWS
α) Καταφέρνουν  να  εντυπωσιάσουν  το  τηλεοπτικό  κοινό  με  την  πρωτότυπη  θεματολογία  και  το  θέαμα  που  συχνά  παρουσιάζουν.                   β) Παρουσιάζουν  με  αληθοφάνεια  ιστορίες  της  καθημερινής  ζωής  και  προσωπικές  στιγμές,  ικανοποιώντας  τη  φυσική  περιέργεια  των ανθρώπων  να  διεισδύσουν  στην  προσωπική  ζωή  των  άλλων                          γ) Κάνουν,  έστω  και  πρόσκαιρα,  διάσημους  ανώνυμους  μέχρι  πρότινος  πολίτες  υποσχόμενοι  κέρδη  και  πρωτόγνωρες  εμπειρίες.                    δ) Αντικατοπτρίζουν  την  ευρύτερη  κρίση  των  θεσμών,  των  ηθικών  αξιών  και  ιδεολογιών  της  σύγχρονης  εποχής  και  την  έλλειψη  πνευματικών ενδιαφερόντων.                                                                  ε)Αποτελούν  απάντηση  στους  γρήγορους  ρυθμούς  ζωής,  την  εξαντλητική  εργασία,  την  αποξένωση  και  την  αλλοτρίωση  του  ανθρώπου  στη  σύγχρονη  καταναλωτική  κοινωνία  και  μέσο  εκτόνωσης  και  φυγής  από  την  πραγματικότητα.

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ  ΑΠΟ  ΤΗΝ  ΠΡΟΒΟΛΗ  ΚΑΙ  ΤΗΝ  ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ  ΤΩΝ  REALITY  SHOWS
Είναι  αρνητικές  τόσο  για  τους  τηλεθεατές  όσο  και  για  τους  συμμετέχοντες,  επειδή  α)  υποβαθμίζουν  την  αισθητική  τους  και  υποτιμούν  τη  νοημοσύνη  τους  ,  β) αμβλύνουν  την  κριτική  τους  ικανότητα,      γ)καταπατούν  ηθικές  αρχές  και  αξίες  προσβάλλοντας  την  προσωπικότητα  των  συμμετεχόντων  και  των  θεατών  και  νομιμοποιούν  στη  συνείδηση  των  ανθρώπων  την  αντίληψη  ότι  είναι  θεμιτή  η  εκχώρηση  των  ατομικών  δικαιωμάτων ,  δ) προβάλλουν τα   αρνητικά  πρότυπα  του  εύκολου  πλουτισμού  και  της  διασημότητας- ιδιαίτερα  στους  νέους- ,  ε) επιδρούν  αρνητικά  στον  ψυχισμό  των  συμμετεχόντων  και  αλλοτριώνουν  το  χαρακτήρα  και  την  προσωπικότητά   τους.
ΤΡΟΠΟΙ  ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ  ΣΤΗΝ  ΕΠΙΔΡΑΣΗ  ΤΟΥΣ
α) Η  πολιτεία  πρέπει  να  θεσπίσει  κανόνες  τηλεοπτικής  δεοντολογίας,  ώστε  να  προστατεύονται  τα  ατομικά  δικαιώματα  και  να  αποτρέπεται  η  προσβολή  της  ανθρώπινης  προσωπικότητας  καθώς  και  τον  έλεγχο  για  την  τήρηση  των  κανόνων  αυτών  β)Τα  μ.μ.ε.  πρέπει  να  συνειδητοποιήσουν  τον  κοινωνικό  τους  ρόλο  επιδεικνύοντας  υπευθυνότητα  και  σεβασμό  απέναντι  στο  κοινό  γ) Η  οικογένεια  και  το  σχολείο  πρέπει  να  φροντίσουν  για  την  πνευματική  και  ηθική  καλλιέργεια  των  νέων,  την  ανάπτυξη  της  αισθητικής  και  της  ορθής  κρίσης  τους  και  τη  διαμόρφωση  ολοκληρωμένων  προσωπικοτήτων δ)Οι  πνευματικοί  άνθρωποι  έχουν  ως  χρέος  να  ευαισθητοποιήσουν  την  κοινή  γνώμη  σε  ζητήματα  ανθρώπινης  αξιοπρέπειας  , αισθητικής    και  διάκρισης  των  θετικών  προτύπων  από  τα  αρνητικά  ε) Το  ίδιο  το  άτομο- πάνω  απ’ όλα -  έχει  το  χρέος  να  φροντίσει  για  την  καλλιέργεια  του  πνεύματος  και  της  αισθητικής  του  και  να  αξιοποιήσει  δημιουργικά  τον  ελεύθερο  χρόνο  του  με  την  απόκτηση  πολύπλευρων  ενδιαφερόντων. Μ’ αυτόν  τον  τρόπο,  αντιλαμβάνεται  την  αρνητική  επίδραση  που  ασκούν  τα  reality  shows  στον  ίδιο  και  στους  υπόλοιπους  τηλεθεατές  και  αρνείται  να  γίνει  υποχείριό  τους,  μη  επιλέγοντάς  τα  και  διαμαρτυρόμενος.

                                                                             ΠΑΛΛΗ   ΧΑΡΑ

                                                                                                                                                                    
                               




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου